FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/08 11:42:37

بررسي مثانه(سيستوسكوپي)

بررسي مشكلات دستگاه ادراري، اغلب نيازمند اين است كه مثانه و سيستم خروجي آن تحت ديد مستقيم بررسي شوند. انجام اين كار سيستوسكوپي ناميده مي­شود. سيستوسكوپي معمولاً بصورت سرپايي در بيمارستان و يا مطب انجام مي­شود. تاريخ و زمان آن از پيش مشخص مي­گردد. در صورت لزوم مي­توانيد با پزشك خود در مورد موعدهاي مناسب مشورت كنيد.

در روز انجام سيستوسكوپي از شما خواسته مي­شود تمام لباسهاي خود را در آوريد. لباسي از طرف اتاق عمل جهت پوشاندن بدن خود در اختيار شما قرار مي­گيرد. يك پرستار از شما چند سوال خواهد كرد و نوع عمل را به شما توضيح خواهد داد. در زمان مقرر شما را به داخل اطاق عمل برده و در روي تختي به پشت دراز خواهيد كشيد. پاهاي شما از هم باز و بالا برده شده و در محل مخصوصي قرار داده مي­شود. سيستوسكوپي تحت شرايط استريل انجام مي­شود. يعني تمام مراقبتها بعمل خواهد

آمد تا باكتري وارد مثانه نشود و عفونت ادراري ايجاد نگردد. قبل از شروع به انجام سيستوسكوپي ناحيه تناسلي شما توسط يك ماده ضدعفوني كننده تميز خواهد شد. عمل سيستوسكوپي تحت بي­حسي موضعي انجام مي­شود. براي انجام اين عمل يك ژل بي­حس­كننده در داخل مجرا تزريق مي­شود. اين ژل هم خاصيت بي­حس­كننده دارد و هم اينكه  به عنوان يك ماده لغزاننده كمك به انجام عمل سيستوسكوپي مي­كند. در خانمها اغلب نياز به تزريق ماده بي­حس­كننده به داخل مجرا نيست. در حين سيستوسكوپي بيدار خواهيد بود و انجام عمل را حس خواهيد كرد. ممكن است اين كار سبب مختصر درد و ناراحتي در شما شود. شايد در حين انجام سيستوسكوپي نياز به اقدام خاص ديگري باشد. در اين صورت اگر پزشك معالج صلاح دانست، متخصص مربوطه توضيحات لازم را به شما خواهد داد و به شما توصيه خواهد كرد كه راحت بوده و لحظاتي بعد به خواب خواهيد رفت. اگر از قبل احتمال داده شود كه حين سيستوسكوپي نيازمند بيهوشي عمومي خواهيد بود، به شما توصيه مي­شود كه 8 ساعت قبل ازبيهوشي، از خوردن و آشاميدن پرهيز نماييد.

عمل سيستوسكوپي به اين صورت است كه يك لوله باريك فلزي از همان محلي كه ادرار مي­كنيد (مجرا) به آرامي وارد مثانه مي­شود. مطلب حائز اهميت، شل بودن كامل شما در حين انجام اين عمل است. پس از ورود به مثانه توسط عدسي­هاي مختلفي مثانه و سيستم ادراري تحتاني شما بررسي خواهد شد. تمام اين عمل، اگر مشكلي وجود نداشته باشد، معمولاً بيش از چند دقيقه طول نمي­كشد. اگر بيهوشي نگرفته باشيد، مي­توانيد بلافاصله پس از خاتمه عمل فعاليت عادي خود را دوباره از سر بگيريد. اگر بيهوش شده باشيد، پس از خاتمه عمل شما را در محل مخصوص تحت نظر مي­گيرند تا بطور كامل حالت هوشياري خود را بدست بياوريد. اگر بيهوشي داشته­ايد يك نفر بايد شما را تا منزل همراهي كند و نمي­توانيد رانندگي كنيد، بعد از آن قادر خواهيد بود فعاليت­هاي روزانه خود را از سر بگيريد.

پس از سيستوسكوپي:

بدنبال سيستوسكوپي ممكن است تا چند روز احساس سوزش در ادرار كردن داشته باشيد يا قطرات خون را در ادرار مشاهده نماييد. اگر مايعات زياد بنوشيد و مثانه خود را نيز زود به زود تخليه نماييد، اين علائم سريعتر برطرف خواهند شد. بعد از اتمام سيستوسكوپي پزشك معالج هر يافته­اي را به شما توضيح خواهد داد. اگر لازم باشد كه بررسي­هاي تكميلي انجام دهيد، توضيحات كافي در مورد آنها به شما داده خواهد شد. گاهي لازم است كه در وقت مجدد، تمام مدارك پزشكي شما بررسي و تصميمات درماني مقتضي، با مشورت خود شما اخذ گردد.