FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/04/15 08:50:50

پیگیری اجرای مصوبه خدمات دیابت شورای عالی بیمه

به دنبال پیگیری‌های کمیته مشترک مدافعه‌گری انجمن دیابت گابریک و انجمن دیابت ایران برای بازنگری بسته خدمات بیمه‌ای دیابت و تدوین بیانیه کشوری خود-پایشی قند خون در نهایت طی جلسه ۸۶ شورای عالی بیمه سلامت مورخ 10/11/1400 پوشش بیمه‌ای قرص‌های کاهش دهنده قند خون جدید، خود پایشی قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت بارداری، جراحی چاقی و آموزش دیابت مصوب گردید.

با پیگیری‌های به عمل آمده از سمت کمیته مدافعه‌گری گابریک مشخص شد از بهمن ماه سال گذشته این مصوبه در انتظار تأیید و ابلاغ هیئت وزیران به سازمان‌های بیمه‌گر است، به همین دلیل و در راستای مدافعه گری از حقوق جامعه دیابت کشور، انجمن دیابت گابریک و انجمن دیابت ایران به صورت مشترک یک نشست خبری در تاریخ 14 تیر 1401 با حضور خبرگزاری‌های فارس، فانا، گسترش نیوز، نشریه درمان یاب، نشریه پزشکان ایرانی و پایگاه خبری دوشنبه‌های دارویی برگزار شد.

در این نشست خبری جناب آقای دکتر علیرضا استقامتی رئیس هیئت مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک و آقای دکتر کامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران حضور داشتند.

در ابتدا آقای دکتر استقامتی با اشاره به آمار بالای دیابت در کشور به مرور فعالیت‌های انجمن‌ها در راستای بازنگری و اصلاح خدمات دیابت تحت پوشش بیمه اشاره فرمودند و تأکید کردند: بیش از چهار ماه از این مصوبه گذشته اما هنوز اجرایی نشده و این مصوبه نیازمند مصوب شدن در هیئت دولت است. ایشان به ضرورت تسریع روند اجرایی شدن این مصوبه تأکید کردند.

در ادامه آقای دکتر نیکو سخن به جمعیت ۱۵۰هزار نفری افراد مبتلا به دیابت نوع یک در ایران اشاره کردند و افزودند: آموزش به بیماران دیابتی بسیار مهم است و این آموزش جزو پوشش بیمه نیست که ما در این بسته به این موضوع تأکید داریم.

ایشان همچنین به مسئله ضرورت کنترل روزانه قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک و هزینه بالای این تجهیزات ابراز داشتند: تاکنون بیمه‌های اصلی هیچ پوشش بیمه‌ای برای تست قند خون و نوارهای آن نداشته‌اند. دکتر نیکوسخن اضافه کردند: کودکان دیابتی حداقل سه بار نیازمند تست قند خون دارند اما قیمت بسته نوار تست قند خون بسیار بالاست.

در نهایت دکتر استقامتی و دکتر نیکوسخن به عنوان تأکید داشتند تسریع در روند رسیدگی به مصوبه شورای عالی بیمه در هیئت دولت گامی بزرگ و مثبت در ارتقای سلامت جامعه خواهد بود.

در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤالات خبرگزاری‌ها به موضوعاتی مانند نبود دستگاه‌های پایش مداوم قند خون (CGMs) در کشور، لزوم نظارت و آرامش در بازار واردات و تولید انسولین در کشور، هزینه بالای سرسوزن قلم انسولین و نوار قند خون، مشکلات ناشی از واردات فوریتی داروها و تجهیزات کنترل قند خون و چالش‌های ناشی از نسخه الکترونیک برای پزشکان و بیماران مطرح شد.