FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/01/29 12:12:32

ايمني مادر و نوزاد در زايمان طبيعي

زايمان طبيعي مزاياي زيادي نسبت به زايمان سزارين دارد. از جمله آن مي‌توان به كاهش مشكلات تنفسي، افزايش سطح ايمني بدن، دوره نقاهت كمتر نسبت به زايمان سزارين، حمايت عاطفي و رواني بهتر و ... اشاره نمود. در اين مقاله به موضوع ايمني مادر و نوزاد در زايمان طبيعي پرداخته شده است. 

ايمني جسمي در زايمان طبيعي

مشكلات تنفسي در نوزادان حاصل از زايمان طبيعي و به دنبال آن عوارض ناشي از اقدامات درماني كمتر از سزارين مي­‌باشد. زيرا فشاري كه حين زايمان طبيعي به جنين وارد مي‌شود، تخليه ريه‌­ها از مواد و پاك شدن مجاري تنفسي را به دنبال دارد. تماس سريع پوست به پوست مادر و نوزاد و شروع شيردهي با آغوز در فاصله زماني كوتاه هنگام زايمان طبيعي امكان­‌پذير مي­‌باشد كه همين امر سبب افزايش فعاليت سيستم ايمني بدن نوزاد مي­‌شود.

ترشح هورمون اكسي­توسين هنگام زايمان بر شيردهي تأثير گذاشته و نوزاد شير مادر (آغوز را كه نخستين واكسن نوزادان عليه بيماري­هاي عفوني محسوب مي­‌شود) را سريع‌­تر و راحت­‌تر دريافت مي‌كند.

طول مدت اقامت در بيمارستان و دورة نقاهت در زايمان طبيعي كمتر است و به همين دليل عوارض و عواقب ناشي از اقامت در بيمارستان براي مادر و نوزاد كاهش مي­‌يابد.

خطرات ناشي از تشكيل لخته پس از زايمان طبيعي بسيار كمتر از سزارين است.

عفونت به دنبال زايمان طبيعي شايع نيست در صورتي كه احتمال  عفونت رحم بعد از سزارين بيشتر مي‌باشد.

زايمان طبيعي بدون بيهوشي انجام مي­‌شود بنابراين عوارض بيهوشي (حساسيت به دارو ـ مشكلات تنفسي) كه ايمني بيمار را به خطر مي­اندازد وجود ندارد.

ايمني رواني در زايمان طبيعي

فاصله زماني بين تولد زيستي (لحظه تولد) و تولد رواني نوزاد (اولين تماس پوست با پوست با مادر) در زايمان طبيعي بسيار كوتاه و ناچيز است. كوتاه بودن اين زمان زمينه­ ساز رشد رواني مناسب از ابتداي تولد مي­‌شود.

حمايت رواني ـ عاطفي مادر از نوزاد شامل: لمس كردن، در آغوش گرفتن و شيردهي در زايمان طبيعي در فاصله زماني بسيار كوتاه‌­تر و با كيفيت بهتر نسبت به سزارين صورت مي­‌گيرد.

در زمان خروج جنين از بدن مادر هورموني با عنوان آندورفين در بدن مادر ترشح مي­‌شود كه علاوه بر تسكين درد زايمان و ايجاد رضايت در مادر باعث افزايش توان روحي و رواني نوزاد در بزرگسالي مي­‌شود. همچنين اين هورمون احتمال افسردگي پس از زايمان را در مادر كاهش مي­‌دهد.