FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/01/24 10:40:34

آمادگي براي زايمان

پدر و مادر شدن از مراحل مهم زندگی است. در دوران بارداری، خلق و خو، روحیات، روابط خانوادگی و مسئولیت‌های پدر و مادر تغییر می‌کند و نحوه سازگاری آن‌ها متفاوت است. وقتی نوزاد متولد می‌شود احساس واقعی پدر و مادر شدن بوجود می‌آید.

آمادگی برای مادر شدن

سه ماهه اول

بلاتکلیفی

در دقیقه‌های اول مادر از بارداری خود مطمئن نیست و بدنبال نشانه‌ای از تغییرات بارداری در بدن خود است. واکنش زنان به این وضعیت متفاوت است و گاها احساس بلاتکلیفی دارند.

تردید و دودلی

تقریبا تمامی زنان هنگامیکه از بارداری خود مطمئن می‌شوند، دچار تردید می‌گردند و برخی زنان بارداری را مناسب نمی‌دانند و احساس می‌کنند هنوز آمادگی ندارند یا نگران تغییراتی می‌شوند که ممکن است در روابط آن‌ها با همسر و فرزندانشان ایجاد شود.

توجه به خود

در 3 ماه اول توجه زن بیشتر به خودش می‌شود و واکنش او نشان می‌دهد که در بدن تغییری اتفاق افتاده ولی وجود جنین هنوز نامعلوم است و معمولا می‌گوید من باردارم به جای آنکه بگوید من بچه دار می‌شوم. تغییرات جسمی و هورمونی ممکن است سبب تغییرات خلق و خو، بی ثباتی احساسات و هیجانات گذرا شود.

عصبانیت، خواب آلودگی یا خستگی شدید از تظاهرات این تغییرات است. حتی ممکن است بدون علت گریه کند و تحریک پذیر شود.

سه ماهه دوم

تغییرات جسمی

تغییراتی مانند بزرگ شدن پستان‌ها و رحم، افزایش وزن و حرکات جنین به وجود جنین واقعیت می‌بخشد و مادر جنین را بصورت موجودی جدا ولی وابسته به خود احساس می‌کند و ممکن است بگوید ”من بچه دار می شوم.“

توجه به جنین

در این زمان، مادر حال عمومی بهتری دارد و به جنبن بیشتر توجه می‌کند و مایل است درمورد تغذیه و نحوه رشد و نمو جنین بیشتر بداند.

خودشیفتگی و درون گرایی

زن باردار به توانمندی خود در محافظت از جنین بسیار علاقه مند است که گاهی بصورت خودشیفتگی بروز می‌کند به خوراک و پوشاکش بیشتر از گذشته اهمیت می‌دهد و برخی زنان باردار شاغل ممکن است نسبت به شغل خود یا وقایع روزمره بی علاقه شوند.

سه ماهه سوم

آسیب پذیری

در این ماه و مشخصا در ماه هفتم احساس می‌کند آسیب پذیر است و ممکن است به جنین آسیب برسد یا از بین برود به همین دلیل از حضور در محیط های شلوغ خودداری  می کند.

افزایش وابستگی

اغلب، مادر باردار در هفته‌های آخر بارداری به همسر و خانواده احساس وابستگی بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است مرتبا با محل کار همسر خود تماس بگیرد. تا از در دسترس بودن وی مطمئن شود. وی خود را برای زایمان و مادر شدن آماده می کند و به محبت و توجه همسر خود بیشتر نیاز دارد. از خصوصیات بچه خود صحبت می‌کند و می گوید من دارم مادر می شوم.

نگرانی

معمولا مادر باردار نگران است که اگر درد زایمان شروع شود چه باید بکندبرای کاهش نگرانی بهتر است زن باردار در مورد همراه خود هنگام زایمان یا فردی که قرار است از فرزند دیگرش مراقبت کند برنامه ریزی نماید. درکل این واکنش‌های روانی کاملا طبیعی است و به تدریج برطرف می‌شود و ممکن است این تغییرات در بارداری‌های اول و بارداری‌های بعدی متفاوت باشد.

آمادگی برای پدر شدن

پذیرش نقش پدر

رفتار پدر در دوران بارداری همسرش تحت تاثیر باورهای فرهنگی، اعتقادات و احساسات اوست. خاطرات هر مرد از پدرش، تجربیات دوران کودکی‌اش و ادراک وی از پدر بودن، به او در انتخاب وظایف و مسئولیت‌هایش کمک می‌کند.

ارتباط با جنین

ارتباط پدر با جنین به همان قوت ارتباط مادر و جنین است و ممکن است بصورت بوسیدن یا لمس شکم همسرش، اشتیاق برای شنیدن صدای قلب، حرف زدن با جنین و یا لمس حرکات او باشد.

ارتباط پدر با جنین در سه مرحله ظاهر می شود

مرحله اول: از چند ساعت تا چند هفته طول می‌کشد، قبول بارداری است.

مرحله دوم: اینکه بارداری خواسته یا ناخواسته رخ داده، بصورت حالت خوشحالی یا تردید، واکنش ایجاد می‌کند. در این مرحله مرد با این واقعیت که همسرش باردار است سازگار می‌شود.

مرحله سوم: در هفته‌های آخر بارداری شروع می‌شود و با همسرش درمورد نقش خود در زایمان و آمادگی برای پدر شدن صحبت می‌کند. برخی مردان برای سازگاری با وضعیت بارداری و پدر شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.

آمادگی برای زایمان

بسیاری از زوجین در هفته‌های آخر بارداری هیجان زده و بی صبر می‌شوند که این حالت عادی است. بزرگترین نگرانی پدر این است که همسرش را به موقع به محل مناسب زایمان نرساند و نسبت به این زمان خیلی از مردان مایلند که بتوانند زمان زایمان و مراجعه به بیمارستان را تشخیص دهند. مردی که از قبل برای زایمان آمادگی نداشته باشد، ترس و هیجان را به همسرش منتقل می‌کند.

آگاهی پدر و  حضور او در کلاس آمادگی پیش از زایمان کمک می‌کند تا برای بسیاری از سوالات و نگرانی‌های خود پاسخ مناسب دریافت نماید تا بتواند همکاری موثری با همسر خود داشته باشد.

منبع : كتاب آموزشهاي دوران بارداري  و آمادگي براي زايمان_ مولفين : نهضت امامي افشار و سايرين