FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1400/09/06 12:14:51

سويه جديد (آفريقايي) ويروس كرونا

درباره سويه جديد ويروس كرونا چه مي‌دانيم؟

سويه جديدي از ويروس كرونا كه B.1.1.529 ناميده مي‌شود در آفريقاي جنوبي شناسايي شده است و مقامات آن كشور مي‌گويند كه اين موضوع نگران كننده است. ترس از يك سويه جديد كه مي‌تواند به شيوع بيماري در بسياري از كشورها دامن بزند، سيستم بهداشتي را تحت فشار قرار دهد، تأثير واكسن را كم كند و تلاش‌ها براي بازگشايي مرزها و رونق اقتصادي را كم‌رنگ كند از روز گذشته بار ديگر در سراسر جهان ايجاد شده است.

اين سويه چه تفاوتي با سويه‌هاي قبلي دارد؟

دانشندان مي‌گويند كه سويه آفريقاي جنوبي شامل تعداد زيادي جهش در پروتئين اسپايك است كه نقش كليدي در ورود ويروس به سلول‌هاي بدن دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده اين سويه به طور كلي داراي 50 جهش است كه بيش از 30 جهش روي پروتئين اسپايك رخ داده است. يعني دو برابر بيشتر از سويه دلتا كه در هند شناسايي شد. پروتئين اسپايك همان جايي است كه از سوي واكسن‌ها هدف قرار مي‌گيرد. محققان همچنان در تلاش براي تعيين اين موضوع هستند كه آيا اين سويه نسبت به سويه‌هاي قبلي مسري‌تر يا كشنده‌تر است يا نه؟

اين سويه از كجا آمده است؟

تاكنون نظر قطعي در اين باره منتشر نشده و تنها در حد حدس و گمان است. فرانسوا بالو، يكي از دانشمندان موسسه ژنتيك در لندن گفت كه احتمال دارد ويروس در طول عفونت مزمن يك فرد دچار نقص سيستم ايمني تكامل يافته باشد.

وي اين احتمال را مطرح كرد كه مي‌تواند آن فرد يك بيمار درمان نشده مبتلا به ويروس اچ آي وي/ ايدز باشد. آفريقاي جنوبي 2/8 ميليون فرد مبتلا به اچ آي وي دارد كه بيشترين مورد ابتلا به اين بيماري در جهان است.

نوع بتا ويروس كرونا، سويه‌اي كه سال گذشته در آفريقاي جنوبي شناسايي شد، نيز ممكن است در يك فرد آلوده به اچ آي وي تكامل يافته باشد.

اين سويه چقدر گسترده است؟

به نظر مي‌رسد كه اين سويه، به سويه غالب در آفريقاي جنوبي تبديل شده باشد. به گفته محققان 90 درصد از 1100 مورد ابتلاي جديد گزارش شده در روز چهارشنبه در استان گائوتنگ آفريقاي جنوبي با مركزيت ژوهانسبورگ، ناشي از نوع جديد باشد و ممكن است در 8 استان ديگر اين كشور نيز وجود داتشه باشد.

در بوتسوانا، كشور همسايه آفريقاي جنوبي، مقامات روز دوشنبه 4 مورد را در افرادي كه بطور كامل واكسينه شده بودند ثبت كردند. در هنگ كنگ مسافري از آفريقاي جنوبي مبتلا به اين سويه بود و مورد ديگري نيز در يك فرد قرنطينه شده شناسايي شد.

علاوه بر 1 مورد قطعي و 2 مورد در دست بررسي در اسرائيل، اولين مورد در اروپا نيز روز جمعه در بلژيك شناسايي شد.

اين سويه چقدر نگران كننده است؟

براي گفتن ميزان نگراني همچنان زود است. سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد كه كمتر از 100 توالي ژنومي كامل از سويه جديد موجود است كه بايد روي آن مطالعه شود و همچنين عملكرد واكسن‌هاي فعلي روي آن بررسي شود. ويروس‌ها هميشه جهش پيدا مي‌كنند اما گاهي ويروس در جهش ضعيف‌تر مي‌شود و گاهي آن را در فرار از پادتن ماهرتر مي‌كند.