FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/17 09:42:36

ضعف و بي حالي

خستگي و ضعف و بيحالي
رايج¬ترين دليل احساس ضعف و خستگي كه به راحتي با آزمايش قابل تشخيص است عبارت است از كمبود سه نوع ماده معدني و دو نوع ويتامين. در واقع علاوه بر آهن، كمبود منيزيم، پتاسيم،‌ ويتامين B12 و اسيد فوليك هم مي¬تواند به بروز ضعف و خستگي منجر شوند. با استفاده از مكمل اين مواد با نظر پزشك و نيز با استفاده از يك برنامه غذايي صحيح،‌ مي¬توان اين كمبودها رو جبران كرد.
اما اگر به اين كمبودهاي تغذيه¬اي توجه نشود، عوارض ناشي از كمبودها به خستگي محدود نمي¬شود و عوارض مهمتري رو به دنبال خواهد داشت. مثلاً، ‌كمبود ويتامين B12 اگر طولاني مدت شده مورد درمان قرار نگيرد، مي-تواند به آسيب هميشگي مغز و نخاع منجر شده و توانايي فرد در حركت، راه رفتن و فكر كردن را تحت تأثير قرار دهد.
كمبود آهن منجر به كم خوني مي¬شود. كم خوني در خانم¬ها شايع¬تر از آقايان است زيرا خانم¬ها هر ماه مقداري خون را از دست مي¬دهند. در صورتي كه كم خوني شديد نباشد، ممكن است كه تشخيص داده نشود اما اگر به مراحل شديد برسد، علائمي نظير خستگي مفرط، سردرد، درد ناحيه سينه و افزايش ضربان قلب را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آهن،‌ كمبود ويتامين B12 و اسيد فوليك هم مي¬تواند به كم خوني منجر شود.
كمبود پتاسيم و منيزيم مي¬تواند به دردهاي عضلاني و ضعف بيانجامند. براي جبران كمبود منيزيم مي¬توان از مواد غذايي مثل گوشت، ماهي، ميوه (طالبي، موز و زردآلو)، سيب زميني، شلغم و ساير سبزيجات استفاده كرد.
يكي از دلايل بسيار مهم در بروز كمبود مواد معدني و ويتامين¬ها در بدن، استفاده از رژيم¬هاي لاغري سخت مي-باشد. خيلي از افراد در طول زندگي خود به سراغ رژيم¬هاي سخت لاغري مي¬روند و مصرف مهمترين گروه¬هاي غذايي را حذف مي¬كنند. اين امر از دلايل شايع در بروز كمبودهاي تغذيه¬اي در فرد مي¬باشد.
بسياري از كساني كه رژيم كاهش وزن مي¬گيرند، مصرف كربوهيدرات را به شدت كاهش مي¬دهند و يا به كلي قطع مي¬كنند. اين كار باعث مي¬شود كه فرد به شدت از دريافت ويتامين¬هاي گروه B و برخي از مواد مغذي ضروري براي انرژي رساني به مغز،‌ محروم شود. رژيم كم كربوهيدرات و كمبود ويتامين B12 كه در خانم¬هاي بالاي 50 سال به طور طبيعي كمتر جذب بدن مي¬شود، مي¬تواند به بروز كم توانايي¬هاي ذهني و خستگي جسمي منجر شود.
پس هميشه از انواع مختلف و متنوعي از مواد غذايي استفاده كنيد و هيچ وقت بدون مشاوره با پزشك و كارشناس تغذيه، رژيم كاهش وزن را شروع نكنيد.
نخوردن وعده¬هاي غذايي هم يكي ديگر از عوامل ايجاد كمبود مواد معدني و ويتامين¬ها در بدن و بروز خستگي است. حتماً صبحانه بخوريد و نگذاريد كه فاصله بين بيدار شدن از خواب و خوردن صبحانه، بيشتر از يك ساعت باشد تا مغز و ساير اعضاي بدن، توان شروع فعاليت¬هاي روزانه را داشته باشند.
در كنار ويتامين¬ها و مواد معدني كه در بالا به آنها اشاره شد، تعداد ديگري از اين مواد هم هستند كه مي¬توانند در بروز خستگي نقش داشته باشند. از جمله اين مواد، مي¬توان به كمبود عنصر روي (zn) اشاره كرد. براي دريافت روي بيشتر مي¬توان از بادام زميني، غلات كامل، ماهي، ماكيان و تخم مرغ استفاده كرد.
كمبود ويتامين D هم باعث خستگي و ضعف مي¬شود و هم در دراز مدت، سلامت استخوان¬ها را به خطر مي¬اندازد و احتمال پوكي استخوان را افزايش مي¬دهد.
البته خستگي دلايل ديگري نيز مي¬تواند داشته باشد. مثلاً‌ كم خوابي، عدم فعاليت بدني و ورزش نكردن و يا حتي وجود بيماري قلبي از جمله عواملي هستند كه مي¬توانند موجب خستگي شوند. به همين دليل، در صورت احساس خستگي و بي حالي مفرط بايد حتماً به پزشك مراجعه كنيد تا علت اصلي آن مشخص و اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شوند.