FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1400/08/30 08:21:20

سرطان پروستات

پروستات غده کوچکی در پایین شکم مردان است که زیر مثانه و مجرای ادرار را احاطه کرده است و توسط هورمون تستوسترون تنظیم می‌شود. هنگامی که یک رشد غیرطبیعی و بدخیم سلولی، که تومور نامیده می شود، در پروستات شکل گیرد، در واقع با سرطان پروستات مواجه شده‌ایم. این سرطان می‌تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند.

به گفته بنیاد مراقبت اورولوژی، سرطان پروستات دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان در ایالات متحده است.

انواع سرطان پروستات

بیشتر موارد سرطان پروستات نوعی سرطان به نام آدنوکارسینوم است که در بافت غده‌ای‌مانند غده پروستات رشد می‌کند. سرطان پروستات بر اساس سرعت رشد آن طبقه بندی می‌شود و دو نوع رشد دارد:

· تهاجمی (حالتی که تومور به سرعت در حال رشد است): در این موارد تومور می‌تواند به سرعت رشد کند و حتی در سایر نواحی بدن مانند استخوان‌ها گسترش یابد.

· غیر تهاجمی (روند رشد کندتر است): در سرطان غیر تهاجمی پروستات، تومور یا رشد نمی‌کند یا در طول زمان، خیلی کم رشد می‌کند.

علل و عوامل خطر سرطان پروستات

هیچ دلیل شناخته شده‌ای برای سرطان پروستات وجود ندارد. همچون دیگر سرطان‌ها، این سرطان نیز می‌تواند به دلایل زیادی از جمله سابقه خانوادگی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص ایجاد شود.

عامل محرک هرچه باشد منجر به جهش سلولی و رشد کنترل‌نشده سلولی در پروستات می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند؟

با اینکه سرطان پروستات می‌تواند هر مردی را درگیر خود کند اما برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهند:

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی
  • قوم یا نژادی خاص؛ به عنوان مثال خطر ابتلا به بیماری سرطان پروستات در مردان آفریقایی آمریکایی بیشتر است.
  • چاقی
  • تغییرات ژنتیکی

سن سرطان پروستات

همانطور که اشاره شد، سن یک عامل خطر اولیه برای سرطان پروستات به شمار می‌آید. این بیماری اغلب در مردان بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. به طور کل از هر ۱۴ مردِ ۶۰ تا ۶۹ ساله، ۱ نفر به این سرطان مبتلا می‌شود.

علائم اولیه سرطان پروستات

برخی از علائم مرتبط با مجرای ادرار ممکن است کمی زودتر خود را نشان دهند. بهتر است که در صورت مشاهده هرگونه علامت غیرطبیعی هنگام ادرار کردن (درد، سوزش، گرفتگی، نا خالصی ادرار، عفونت و …) به پزشک مراجعه کنید.

البته، همیشه علائم ادراری نشانه سرطان پروستات نیستند و در بسیاری از موارد به بیماری‌هایی مثل هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات و پروستاتیت مربوط می‌شوند. با این حال، در هر صورت مراجعه به پزشک جهت کنترل و بررسی‌های لازم ضروری است.

خطر ابتلا به سرطان پروستات در همه مردان وجود دارد اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس درمان آن بالاتر است. بهتر است با افزایش سن، به سرطان پروستات اهمیت بیشتری بدهید و در صورت بروز علائم مربوطه، فوراً پزشک خود را در جریان بگذارید.

منبع: healthline