FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/16 09:39:08

سرطان كيسه صفرا

سرطان كيسه صفرا سرطان نادري است، اما در عين حال شايع­ترين نوع بدخيمي مجاري صفراوي مي­باشد. بدخيمي، رشد تهاجمي و غير قابل كنترل سلول­هايي است كه قادر به انتشار مي­باشند

چگونه سرطان كيسه صفرا رخ مي­دهد؟

كيسه صفرا كه توسط مجاري كوچكي به كبد متصل مي­شود همانند مخزني براي صفرا عمل مي­كند، صفرا براي هضم چربيها مورد نياز مي­باشد. بعد از خوردن غذا، كيسه صفرا جهت كمك به هضم غذا به ويژه چربيها صفرا را به داخل روده كوچك تخليه مي­كند. تومور كيسه صفرا،‌ كبد را مورد تهاجم قرار داده و جريان صفرا را مسدود مي­كند كه اين امر منجر به بروز علائم گوناگوني مي­گردد. علت بروز سرطان كيسه صفرا ناشناخته است. بيشتر مبتلايان به سرطان كيسه صفرا، سنگ كيسه صفرا را نيز دارند. با اين وجود براي بيماران مبتلا به سنگ كيسه صفرا، خطر ابتلا به سرطان كيسه صفرا خيلي كم است.

علائم سرطان كيسه صفرا چيست؟

علائم سرطان كيسه صفرا شبيه به علائم سنگ كيسه صفرا مي­باشند كه عبارتند از:

كاهش اشتها   * كاهش وزن    * تهوع    * استفراغ

* احساس درد يا ناراحتي در قسمت بالايي طرف راست شكم

يرقان (زردي رنگ پوست و سفيدي چشم­ها به علت صفرا)     * خارش پوست

چگونه سرطان كيسه صفرا درمان مي­شود؟

اگر تومور محدود به لايه­هاي كيسه صفرا باشد بايد كيسه صفرا برداشته شود اما اگر تومور خيلي پيشرفته باشد، در طي جراحي كيسه صفرا و توده­هاي لنفاوي ناحيه همراه با قسمتي از كبد برداشته مي­شود. عمل جراحي فرصتي را براي بهبودي فراهم نموده و نشانه­هاي ناشي از انسداد جريان صفرا از كبد به روده كوچك (درد، يرقان، خارش، كاهش اشتها) را تسكين مي­دهد. راديوتراپي (دوز بالايي از اشعه كه سلول­هاي سرطاني را نابود مي­كند) و شيمي درماني (داروهاي ضد سرطان) معمولاً براي درمان سرطان كيسه صفرا استفاده نمي­شوند.

مواردي كه مي­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

E ترك سيگار: سيگار، دود سيگار و مصرف تنباكو و حشيش از علل بروز سرطان مري، گلو، دهان و ريه مي­باشد. همچنين از افرادي كه سيگار مي­كشند به دليل مضرات دود سيگار اجتناب كنيد. سيگار در شكل غير مستقيم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غير سيگاري، علت مرگ صدها تن از مبتلايان به سرطان ريه در سراسر دنيا مي­باشد. همچنين بين سيگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.

E در رژيم غذايي خود مصرف غذاهاي پرچرب را محدود كنيد، به خصوص چربي­هاي حيواني، مصرف غذاهاي حاوي چربي­هاي اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزايش مي­دهد.

E ميوه­ها و سبزيجات تازه مصرف كنيد. آنتي اكسيدان­هاي موجود در اين غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت مي­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده ميوه و سبزي در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

E از نظر جسمي فعال باشيد. وزن ايده آل داشته باشيد.

E از مصرف الكل پرهيز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانيد. مصرف زياد الكل با سرطان­هاي بيني، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.

E از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهيزيد. ملانوما نوعي سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامي كه در معرض آفتاب قرار مي­گيريد از كلاه و كرم­هاي مخصوص استفاده نماييد.

E هنگام كار كردن و يا سر و كار داشتن با مواد شيميايي سرطان زا، از وسايل حفاظتي مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنيد. از   دستورالعمل­هايي كه بر روي اين مواد نوشته شده­اند در حين استفاده آنها، پيروي كنيد.

 E از ويروس­هايي كه از طريق آميزش جنسي منتقل مي­شوند خود را محافظت نماييد. برخي از اين ويروس­ها مثل پاپيلوما ويروس (HIV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­هاي روده­اي را افزايش مي­دهند. از سلامت جنسي همسر خود مطمئن باشيد. در صورت احتمال وجود بيماري در هر كدام از زوجين، از كاندوم در هر بار نزديكي استفاده نماييد.