FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/09 11:11:47

درد قفسه سينه

البته درد قفسه سينه بيماري نيست، بلكه صرفاً يك علامت هشداردهنده محسوب مي­شود كه ممكن است ناشي از دردهاي عصبي در اثر التهاب اعصاب بين دنده­اي باشد يا اين كه از بعضي بيماري­هاي ويروسي مثل زونا ناشي شود. جالب آن­كه در گذشته درد ناشي از التهاب اعصاب بين دنده­اي و عوارض ناشي از آن، قولنج تلقي مي­شده كه با خوددرماني از طريق مصرف مسكن به­طور موقت تسكين پيدا مي­كرده است. غافل از اين­كه درد قفسه مي­تواند به دردي بسيار جدي و شديد و حتي مرگ تبديل شود. بيشترين علل درد قفسه سينه از نظر پزشكان داخلي بيماري­هاي قلبي، ريوي است. در بيماري­هاي قلبي انواع بيماري­هايي كه به هر شكل بتوانند موجب نرسيدن اكسيژن يا ناتواني خون­رساني به قلب بشوند، درد آنژين يا درد قفسه صدري به وجود مي­آورد. حتي در بيماري­هاي ريوي نيز اگر اختلال در حركات تنفسي و اكسيژن­رساني به قلب مطرح باشد،‌ در آن صورت نيز ممكن است درد قفسه صدري ايجاد شود. نوع ديگري از درد قفسه صدري يا قفسه سينه ناشي از بيماري­هاي گوارشي، بويژه ريفلاكس با علامت سوزش پشت جناغ است كه مشخصات خاص خود را دارد. به بيان ديگر، هر كدام از سه دليل ذكر شده با علامت تفكيكي خاصي از همديگر قابل تمايز هستند.

مقابله با دردهاي قلبي قفسه سينه

اگر درد قفسه سينه بيمار با زمينه ريوي يا قلبي باشد با مصرف آسپرين يا داروهاي زيرزباني، بلافاصله در مراحل اوليه بروز درد، قابل پيشگيري و درمان است. تشخيص مقدماتي دردهاي قفسه سينه از نوع قلبي و ريوي در مراحل اوليه ممكن است. به اين ترتيب بيمار به واحد درماني تخصصي براي تشخيص قطعي و تمهيدات درماني خاص ارجاع مي­شود. در چنين شرايطي چاق نبودن بيمار و نيز نحوه خوابيدن وي، يعني اين­كه زاويه­دار و يك­طرفه بخوابد در بهبودي علائم نسبي درد قفسه سينه مؤثر است. به بيان ديگر در صورت كاهش درد در چنين شرايطي بايد به ريفلاكس ظنين بود.

راه­هاي تسكين درد قفسه سينه

مهم­ترين اصل براي كاهش درد قفسه سينه چه قلبي، ريوي يا گوارشي آن است كه بيمار در استراحت كامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حركت بي­مورد و اضافي پرهيز كند. همچنين بايد بيمار را به آرامش كامل تشويق كرد،‌ چرا كه استرس، هيجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم مي­تواند موجب تشديد بيماري شود. حتي اگر لازم باشد از داروي آرامبخش با مقدار مناسب نيز مي­توان به­طور مقطعي و موقت استفاده كرد.

گاهي بيمار با بيماري­هاي حاشيه­اي مثل دل درد ناشي از سوراخ شدن زخم اثني عشر، كيسه صفراي ملتهب يا فتق­هايي كه به ريفلاكس منجر مي­شود، مبتلا به درد قفسه سينه مي­شود. در چنين شرايطي با توجه به سابقه پزشكي بيمار و شرح حال وي و نيز بررسي عواملي كه به بروز سنگ كيسه صفرا و زخم اثني عشر كمك مي­كند، تشخيص درست و قطعي عامل اصلي درد قفسه سينه ممكن مي­شود.

البته در مواردي نيز دردهاي عصبي، دردهاي موضعي در قفسه سينه ايجاد مي­كند. همچنين بيماراني كه سابقه بيماري قند، فشار خون و بيماري كليوي دارند نيز طي مدت طولاني به سوزش پشت جناغ و قفسه سينه مبتلا مي­شوند.

از علل ديگر دردهاي قفسة سينه تومورهاي ريه مي­باشد.

تومورهاي مري و نيز ضربه­هايي كه به پارگي و آسيب بافت ريه و عروق ريوي منجر مي­شود نيز باعث درد قفسة سينه مي­شود.

البته در برخي موارد،‌ جراحي­هاي بزرگ و طولاني نيز در بروز درد قفسه سينه مؤثر است كه حتي ممكن است ناشي از آمبولي ريوي ـ قلبي و انفاركتوس قلبي باشد. خوشبختانه بروز چنين اتفاقاتي در زماني است كه بيماران مقيم بيمارستان هستند و معمولاً براي كنترل وضع بيمار مديريت درماني در دسترس است